BKR
Het BKR staat voor Bureau Krediet Registratie. Het BKR helpt voorkomen dat je, financieel gesproken, te veel hooi op je vork neemt. Dit doet BKR door organisaties die bij haar zijn aangesloten te informeren over kredieten die je op dit moment hebt lopen of de afgelopen vijf jaar hebt gehad. Deze informatie wordt vastgelegd in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI). De BKR informatie uit het CKI helpt deelnemers bij hun afweging of het verantwoord is een krediet te verstrekken.
BKR registratie
Iedereen die een lening afsluit krijgt te maken met het BKR, waar deze lening oftewel krediet wordt geregistreerd. Bijna elke Nederlander heeft een BKR registratie, hiervan hoef je dus niet te schrikken. De manier waarop je geregistreerd staat is van belang. Dit is omschreven in de zogenaamde BKR codering.
BKR codering
Wanneer je een betalingsachterstand hebt bij het inlossen van een krediet wordt deze verplicht gemeld bij het BKR. Voordat dit gebeurt wordt je op de hoogte gesteld dat de achterstand bij het BKR wordt gemeld. Het moment waarop deze melding plaatsvindt, hangt af van het soort overeenkomst. Deze periode tussen het moment dat de betalingsachterstand ontstaat en het moment waarop deze bij het BKR wordt aangemeld, varieert tussen de twee en vier maanden. Bij een aflopend krediet gebeurt dit bijvoorbeeld na twee maanden.
Achterstandsmelding
Officieel heet het melden van een achterstand een ‘Achterstandsmelding’. In jouw gegevens is deze zichtbaar met een ‘A’ bij het betreffende krediet. Een achterstand wordt altijd geregistreerd, ongeacht de hoogte van de achterstand. Heb je de achterstand ingehaald, dan is dit ook zichtbaar bij het BKR. Een ‘H’ van herstel bij de betreffende overeenkomst geeft dit aan. De ‘H’ wordt alleen vermeld als de overeenkomst doorloopt. Als je de achterstand hebt ingehaald en daarmee de overeenkomst hebt beëindigd, wordt een einddatum bij de overeenkomst geplaatst. De ‘A’ van achterstand blijft met de einddatum zichtbaar bij de betreffende overeenkomst. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen jouw gegevens over de beëindigde overeenkomst automatisch uit het bestand. Dus ook de ‘A’.
Bijzonderheidscodes
Naast de ‘A’ en de ‘H’ kent het BKR nog vijf bijzonderheidscodes die aangeven dat er iets aan de hand is.
- Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
- Code 2: De (restant) vordering is opeisbaar gesteld.
- Code 3: Er is een bedrag van €250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer een boeking tegen finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
- Code 4: De kredietnemer bleek/blijkt onbereikbaar.
- Code 5: Er is een preventieve betaalregeling getroffen. Invoering per 1-1-2010. Is, in tegenstelling tot andere coderingen, tijdelijk van aard. Na beëindiging van de betaalregeling wordt deze verwijderd.
In tegenstelling tot achterstands- en herstelmeldingen geldt voor het aanmelden van bijzonderheidscodes geen wachttijd. Deelnemers zijn niet verplicht je vooraf in te lichten dat zij een bijzonderheidscode melden bij het BKR.
BKR opvragen
Je kunt jouw gegevens opvragen via iedere bank in Nederland, ook als je hier geen klant bent. Om inzage te krijgen moet je jezelf identificeren. Om deze reden kun je geen inzage via telefoon of internet krijgen. Het opvragen van jouw gegevens doe je als volgt:
- Vul het aanvraagformulier uit de consumentenbrochure ‘Wat doet BKR voor mij?’ in. (deze ligt bij iedere bank in Nederland)
- Overhandig het ingevulde formulier aan de bankmedewerker en identificeer je met een geldig identiteitsbewijs.
- Betaal de bankmedewerker €4,95. Dit zijn de kosten voor het doen van een inzage.
- De bank stuurt het ingevulde aanvraagformulier naar BKR. Normaal gesproken ontvang je binnen vijf werkdagen het gevraagde overzicht op het opgegeven adres.
Je kunt ook jouw gegevens bij het BKR in Tiel ophalen. Van tevoren kun je telefonisch een afspraak maken met de afdeling Inlichtingen & Inzage. Net als bij de bank is het betalen van €4,95 en het vertonen van een geldig legitimatiebewijs verplicht.
Jouw hypotheek, goed geregeld.
Waarom
Hypotheeksteun?
Ruim 20 jaar ervaring
Altijd dezelfde contactpersoon
Meer dan 30 hypotheekaanbieders
Gratis oriëntatiegesprek
Volledig onafhankelijk advies